Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Հայաստանում կարող է զարգանալ վավերագրական ու անիմացիոն կինոն»

«Հայաստանում կարող է զարգանալ  վավերագրական ու անիմացիոն կինոն»
16.05.2014 | 11:55

Նոր ստեղծվող ֆիլմերի, ռեժիսոր-հանդիսատես-քննադատ կապի, մշակութային քաղաքականության մասին է մեր զրույցը կինոռեժիսոր ՆԻԿՈԼԱՅ ԴԱՎԹՅԱՆԻ հետ:

-«Հայֆիլմում» չկար հայոց ֆիլմ, տասնյակ տարիներ ապազգայնացվել է հայկական կինոն` Մոսկվային դուր գալու համար: Մալյանը նկարահանեց իր առաջին ինքնուրույն ֆիլմը` «Եռանկյունին»: Բոլորն ապշեցին, առաջին հերթին ապշեց Մոսկվան»,- այս մասին Հենրիկ Մալյանին նվիրված միջոցառման ժամանակ (2010 թ.) նկատեց Սոս Սարգսյանը, նշելով, որ «Հայֆիլմում» աշխատող ռեժիսորները հասկացան, որ իրենք սխալ ճանապարհի վրա են, և սկսեցին վերադառնալ դեպի ազգայինը, դեպի իրենց արմատները: Վերադառնանք մեր ժամանակներ: Ի՞նչ փուլում է հայկական կինոն այսօր:
-Հայկական կինոն այսօր ոչ մի փուլում էլ չէ: Սոս Սարգսյանը շատ հետաքրքիր դիտարկում է արել: Կինոյի հսկաների` Կուստուրիցայի, Տարկովսկու, Փարաջանովի, Ֆելինիի, Չապլինի, Բեկնազարովի կինոարվեստի հիմքը ազգայինն է, դրանով են նրանք հետաքրքիր: Այսօր մեզ մոտ փորձում են դետեկտիվ կամ սարսափ-ֆիլմեր նկարահանել, ի՞նչ կարող են ասել այդ ֆիլմերով, ո՞ւր են գնալու: Ես ինչպե՞ս կարող եմ մարտաֆիլմ նկարահանել, երբ այդ ժանրի մասին պատկերացում ունեմ ամերիկյան ֆիլմերից: Հայկական մարտաֆիլմ չկա, չի եղել: Ինչ-որ նմանություն են ստեղծում ամերիկյանի հետ և շատ թույլ: Համաշխարհային միտումները` համակարգչային գրաֆիկայի, դիզայնի ու անիմացիայի, այնքան հզոր են, որ երկու տանկ նկարահանելով ոչինչ չես կարող ասել: Հակառակ այդ ամենի` Սերգեյ Միխալկովը նկարահանել է «ՁՉՏÿ ջպՎսÿ» վավերագրական ֆիլմը` ռուսական գյուղի խնդիրների, հոգսերի մասին: Նայում եմ ու չեմ կարողանում աչքս թարթել, ուզում եմ ամեն դետալը տեսնել: Ազգայինը, իհարկե, միակ ճանապարհն է: Ռուսաստանի նախագահ Պուտինը, ի վերջո, հանգել է այն եզրակացության, որ անհրաժեշտ է մշակութային ծրագիր: Մենք դրա մասին չենք էլ խոսում: Իսկ եթե մի երկիր չունի ազգային, մշակութային ծրագիր, դեպի ո՞ւր է գնում:
-Պետպատվերով ի՞նչ ֆիլմեր են նկարահանվում մեզ մոտ:
-Եթե տարելից չէ, հոբելյան չէ (ասենք, Առնո Բաբաջանյանի 85-ամյակն էր, պատվիրեցին, ֆիլմ նկարահանեցի), մնացած դեպքերում հասկանալի չէ՝ ինչո՞ւ, ինչի՞ց ելնելով են որոշում, օրինակ, Հայաստանի մարզերի կամ Գառնու տաճարի մասին ուսուցողական ֆիլմ նկարահանել: Քանի դեռ չկա մշակութային քաղաքականություն, մեր պաշտոնյաներն ինչ ասես կարող են որոշել: Օրերս կինոյի մասին հաղորդում էր, և ազգային կինոկենտրոնի տնօրենն ու կինեմատոգրաֆիստների միության նախագահը հանգեցին այն եզրակացության, որ մեզ կինոյի մասին օրենք պետք չէ: Ապշում ես` ինչպե՞ս թե, մշակութային ծրագիր պետք չէ, կինոյի մասին օրենք պետք չէ: Կինո էլ պետք չէ:
-Թույլ տեխնիկայով կարո՞ղ ենք մասնակցել համաշխարհային կինոպրոցեսին: Շատ դեպքերում լավ կինո չունենալը պատճառաբանվում է անհրաժեշտ տեխնիկայի բացակայությամբ:
-Այսօր կան փառատոներ, որտեղ կարող ես հեռախոսով նկարահանված ֆիլմ ներկայացնել, օրինակ, Իտալիայում բջջային հեռախոսներով նկարահանված ֆիլմերի փառատոն կա: Կարևորը լավ գաղափարն է, շնորհքը: Այստեղ բոլորովին ուրիշ պարադոքս կա: Մենք խոսում ենք այն մասին, որ աշխարհում կա 2k, 4k տեխնիկա, 25-30-մետրանոց էկրանի վրա ստանում ենք ֆանտաստիկ պատկեր, որի ամեն մազմզուկը կարող ես տեսնել: Բայց մենք մեկ-երկու կինոթատրոն ունենք, ինչի՞ համար ենք նկարահանում այդ 4k-ով: Ավելին ասեմ, այդ ձևաչափով նկարահանում ենք, հետո դարձնում ենք հեռուստատեսային, որ հնարավոր լինի ցուցադրել: Մենք տեխնիկայի խնդիր չունենք: Հայաստանում կարող է զարգանալ երկու ուղղություն` վավերագրական ու անիմացիոն կինոն: Անիմացիայի համար մեզ պետք է համակարգիչ: Վավերագրականի համար Հայաստանը հսկա բազա ունի: Մի քանի տարի հետո ամերիկացիները, ֆրանսիացիները կգան Հայաստան` ֆիլմեր նկարահանելու:
-Դուք վավերագրական ֆիլմերին անդրադառնում եք, խնդիրներ չկա՞ն այս դեպքում:
-Կինոն բարդ արվեստ է: Նկարիչը, եթե ճարը կտրվի, կարող է մի փայտ վերցնել ու ավազի վրա նկարել: Ռեժիսորին ստեղծագործական խումբ է պետք, տեխնիկա: Ես արդեն երրորդ ֆիլմն է, որ անվճար եմ նկարահանում, համոզում են, որ` տղերք, ամեն ինչ փողով չէ էս աշխարհում, եկեք Մալյանի մասին ֆիլմ նկարահանենք, մեր ուսուցիչն է, մեծ ռեժիսոր: Շուտով Գյուրջիևի մասին ֆիլմն եմ վերջացնելու, էլի առանց վճարի: Բայց դա ճիշտ տարբերակ չէ, այդպես կինոն չի կարող զարգանալ: Մինչդեռ ազգային կինոկենտրոնի տնօրենը կարծիք է հայտնում, թե պրակտիկան ցույց է տալիս, որ ինչքան քիչ ես փող տալիս, այնքան լավ ֆիլմեր են նկարահանում: Որպես օրինակ` Առնո Բաբաջանյանին նվիրված ֆիլմի համար մեկ միլիոն 350 հազար դրամ է ծախսվել: Մոսկվայում 70 հազար դոլարից է սկսվում վավերագրական ֆիլմի նկարահանումը: Գումարը միայն տեխնիկայի համար պետք չի: Ես այսօր նկարահանման հրապարակ եմ գնում առանց օգնականի, օպերատորը` առանց օգնականի: Վերջում մի բան ստացվում է, բայց դա ոչ պրոֆեսիոնալ աշխատանք է: Այդ ժամանակ ես իմ գործով չեմ կարողանում զբաղվել: Ամեն ինչին հետևում եմ, բացի ռեժիսուրայից:
-Ի՞նչ կասեք կինոթատրոնների պակասի մասին. ըստ Ձեզ, մենք ավելի շատ կինոթատրոնի՞ խնդիր ունենք, թե՞ հանդիսատեսի:
-Մենք հանդիսատեսին վաղուց հեռացրել ենք կինոթատրոններից: Իհարկե, ֆանտաստիկ դահլիճներ չունենք, ձայնը, պատկերը ֆենոմենալ չեն, բայց կինո գնալը մշակույթ է: Մեզ համար տոն էր կինոթատրոն գնալը: Երբ ֆիլմ են նկարահանում ու վստահեցնում, թե հաջող է, կինոյում մի այսպիսի արտահայտություն կա, ասում են` «էկրանը ցույց կտա»: Էկրանը, ոչ թե հեռուստացույցը: Հանդիսատեսին պիտի նորից սովորեցնենք կինոթատրոն գնալ:
-Կինոքննադատ-ռեժիսոր կապի մասին ի՞նչ կասեք: Կարծես, մեկը մյուսից գոհ չեն:
-Վերջին շրջանում մեկ-երկու հայկական ֆիլմ եմ տեսել: Քննադատը պիտի վերլուծի կինոյի զարգացման պրոցեսը, բայց եթե կինոարտադրություն չկա, ի՞նչ զարգացում: Ազգային կինոկենտրոնի «Գժուկ»-նե՞րը պետք է քննարկեն: Ստեղծագործական միություններն իրենց հերթին ոչինչ չեն տալիս, գոնե քննարկումներ լինեն, ակումբներ: Ռուսական ֆորումները նայում ես, նախանձում ես, լուրջ խնդիրներ են վեր հանում, ես նույնպես հաճույքով մասնակցում եմ: Մեզանում գոյություն չունի նման բան:
-Որո՞նք են այն թեմաները, որ պետք է դառնան վավերագրության նյութ, փոխանցվեն սերունդներին: Ինքներդ ո՞ր թեմաներին եք անդրադառնում:
-Ես բնապահպանական թեմայով 4-5 ֆիլմ եմ նկարահանել: Ներկայումս ֆիլմ եմ նկարահանում Արարատյան դաշտավայրի մասին, չգիտեմ` տասը տարի հետո հետաքրքիր կլինի՞, պե՞տք է, որ մնա պատմության մեջ: Ասում էին, որ Արարատյան դաշտավայրի համար Սևանից պետք է ջուր բաց թողնեն, պարզվում է` դաշտավայրի բնակիչներին ջուր պետք չէ, ատոմակայանին պետք չէ, հետո էլ պարզվում է, որ այդ ջուրը գնում է Ադրբեջան: Ստացվում է հակակառավարական ֆիլմ: Հիմա նման ֆիլմեր պե՞տք են մեր վավերագրությանը, մեր թոռներին, դժվար է ասել, բայց ինչ-որ քրոնիկա կա, որ կարծես կարևոր է:
-Սերիալների մասին ի՞նչ կասեք:
-Սերիալը կարևոր ժանր է: Ես հաճույքով նայում եմ, օրինակ, «Դոկտոր Հաուսը», բայց հայկական սերիալները հնարավոր չէ նայել: ՈՒզում են կոպեկներով, առանց դերասանի, ռեժիսորի, առանց սցենարիստի սերիալ ստեղծել:
-Արդեն դերասաններն են խաղում սերիալներում:
-Դա այնքան քիչ բան է փոխում: Ես, օրինակ, խաղարկային ֆիլմ չեմ նկարահանի, թեև շատ եմ սիրում, որովհետև մենք արդեն դերասան էլ չունենք:
-Ձեր ֆիլմերն ինչպե՞ս են հասնում հանդիսատեսին:
-Չեն հասնում: Միայն վերջերս «Շարմ հոլդինգի» «Արվեստակիրներ» հեռուստանախագծի շրջանակում ցուցադրել են իմ «Քեռի Վալյա», «Ստեղծագործելու բանաձև» ֆիլմերը: Կինոյի կյանքը պրեմիերայից հետո է սկսվում, պիտի շուկա դուրս գա, վաճառվի, ցուցադրվի, փառատոնի մասնակցի: Մեզ մոտ այն դարակներում է մնում, պրեմիերայից հետո էլ ոչ մեկի պետք չէ: Դեռ պրեմիերան էլ ռեժիսորն է կազմակերպում: Միայն «Հայկ» կինոստուդիան տարեկան 25-30 ֆիլմ է արտադրում, ես ոչ մեկը չեմ տեսնում:
-Փոխարենը մենք փառատոների պակաս չունենք: «Ոսկե ծիրանի» մասին էլ չենք խոսում:
-«Ոսկե ծիրանին» ներկայացրել եմ երկու ֆիլմ: Եթե ֆիլմդ որևէ փառատոնի մասնակցել է, արտասահմանյան փառատոներին էլ չես կարող ներկայացնել: «Ոսկե ծիրան» փառատոնի ժամանակ գալիս են ամերիկացիներ, անգլիացիներ, օտարախոս են, չեմ կարողանում շփվել նրանց հետ: Եթե փառատոնին մենակ ես մնում, դա ռեժիսորի համար ամենատխուր բանն է:
-Ցեղասպանության թեման մի տեսակ առանցքային է դարձել: Կարծես լավ ֆիլմ ունենալու համար մեզ տարելից էր պետք:
-Ես այդ թեմային որպես ռեժիսոր չէի անդրադառնա: 88-ից եղել եմ Ստեփանակերտի հեռուստատեսության գլխավոր ռեժիսորը, անցել եմ արցախյան ազատամարտի թոհուբոհի միջով ու կարող եմ ասել, որ մինչ օրս ճիշտ ֆիլմ ազատամարտի մասին չի նկարահանվել ու չի նկարահանվի: Դա շատ բարդ հարց է, թարմ է, քաղաքական է, ամեն բան բարձրաձայնել չես կարող, պետք է վերլուծես` ինչն է լավ մեզ համար, ինչը` ոչ, քանի որ պատմություն է մտնելու: Իհարկե, դա ճիշտ մտածելակերպ չէ: Ես ավելի լավ է չնկարահանեմ, քան սուտը նկարահանեմ:
-Վերջերս էկրան բարձրացած Ջիվան Ավետիսյանի «Թևանիկը», ասում են, ազատամարտի թեմայով առաջին հաջողված ֆիլմն է:
-Չեմ տեսել «Թևանիկը»: Ջիվանը տաղանդավոր ռեժիսոր է, պրպտող, ավելին, հասկանում է կինոն և նպաստում նրա էկրան բարձրանալուն:
-Կինոարտադրությունը Հայաստանում զարգացնելու համար ի՞նչ քայլեր պետք է արվեն:
-Լավ օպերատորներ կան, լավ ռեժիսորներ, սցենարիստներ, սակայն Հայաստանում գրեթե չկա պրոդյուսերական դպրոց: Խոսքը կարճ շրջազգեստով աղջիկների մասին չէ, որ պետք է գումար հայթայթեն ռեժիսորի համար: Ֆիլմը պիտի կարողանաս վաճառել, մինչ վաճառելը պիտի ծանոթ լինես շուկային, համաշխարհային միտումներին, եթե ուզում ես աշխարհ դուրս գալ, իսկ եթե չես ուզում, ինչ որ անում ենք, նորմալ է:


Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1806

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ